ده پروژه طراحی از نسل پررونق طراحان ژاپنی

ده پروژه طراحی از نسل پررونق طراحان ژاپنی

یک صندلی حصیری با قاب باریک، مبلمان فولادی با رنگ الکتریکی و کاشی‌های رنگ‌شده با ریز جلبک در این مجموعه محصولات به نمایش درآمده در Designtide توکیو وجود دارد.


Designtide Tokyo، پلتفرمی برای طراحان مستقل، سال گذشته پس از یک وقفه 12 ساله به پایتخت ژاپن بازگشت تا «اشاره‌هایی» در مورد اینکه صنعت طراحی در سال‌های آینده چگونه خواهد بود.

این رویداد پروژه های طراحی را از بیش از 30 طراح، عمدتاً از ژاپن، کره جنوبی، تایوان و بریتانیا گرد هم آورد.

پروژه ها، که بسیاری از آنها به طور خاص برای نمایشگاه توسعه یافته بودند، بر روی ازاره های سفید در سراسر سالن Nihombashi Mitsui به نمایش درآمدند و به هر یک از طراحان اهمیت یکسانی در فضا داده شد.

بازدیدکنندگان می‌توانند پروژه‌های منفرد را بدون هرگونه پیام‌های نام تجاری یا بازاریابی کاوش کنند و هدف سازمان‌دهنده «ارائه ایده‌های جدید و روندهای طراحی آینده، به جای طراحی تجاری» را برآورده کنند.

یوتا تاکدا، یکی از بنیانگذاران این رویداد، ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه به ترویج آشکار استعدادهای جدید در صنعت کمک کند. وی در گفت و گو با Dezeen در مورد تولید کنندگان و برندهای ژاپنی اظهار داشت: “طرف شرکت دانش لازم برای سفارش دادن به طراحان جوان یا شجاعت استخدام استعدادهای جوانی که آنها را نمی شناسند را ندارد.”

برای آشنایی با برخی از پروژه های آزمایشی توسط نسلی از طراحان ژاپنی به ادامه مطلب مراجعه کنید:


سری طراحی جریان دایسوکه

مجموعه طراحی جریان توسط دایسوکه یاماموتو

سری جریان دایسوکه یاماموتو در سال 2022 آغاز شد، زیرا طراح کار با مصالح ساختمانی دور ریخته شده را بررسی کرد. در این مورد، او مبلمان را از فولاد سبک وزن (LGS) ایجاد کرد، یک ماده اکسترود شده که معمولاً به عنوان سیستم های قاب برای سازه های دیوار داخلی استفاده می شود.

این ماده یکی از بزرگترین مواد زائد در صنعت ساختمان است و به ندرت پس از تخریب بازیافت می شود.

با یافتن زیبایی از این مواد کم‌توجه، سری در Designtide توکیو رنگ سطحی روشنی را ایجاد کردند که یادآور رنگ‌های رنگین کمان یک لکه نفتی است. رنگ به سطح اضافه نمی شود بلکه با اعمال بار الکترولیتی در فولاد با کیفیت پایین به دست می آید.


کاشی های سنگ دلمن از Aatismo

کاشی های سنگ دلمن از Aatismo

استودیوی طراحی Aatismo جان تازه ای به سنگ نادیده گرفته شده Oia بخشیده است – سنگی که از خاکستر آتشفشانی و سنگ پا تشکیل شده است که در حدود 15 میلیون سال پیش در اثر فعالیت های آتشفشانی رسوب کرده است. در ترکیب سنگ ناخالصی هایی مانند تراشه های چوبی که پوسیده شده و سوراخ های نامنظمی ایجاد کرده بودند، گیر کرده بود.

این سوراخ ها بیش از حد بزرگ هستند که سنگ در کاشی های تجاری استفاده شود. استودیو کاشی های رد شده را برداشت و حفره ها را با گچ آبی روشن و اکریلیک پایه آب پر کرد. سنگ نه تنها قوی تر است، بلکه زیبایی جدیدی دارد و می تواند دوباره به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد.


پتوهای موج رنگ یاماموتو از یوری هیمورو

پتوهای Colorwave اثر یوری هیمورو

طراح نساجی یوری هیمورو پتوهای Colorwave را برای Designtide Tokyo توسعه داد که شامل الگوهایی است که بسته به زاویه و جهتی که از آن مشاهده می شود تغییر می کند.

منسوجات از ترکیب نخ‌های پشمی و پنبه‌ای ساخته می‌شد که در دو لایه مجزا بافته می‌شد و سپس در آب گرم شسته می‌شد. پشم به طور طبیعی با گرما منقبض می شود، اما پنبه اینطور نیست و سطحی ناهموار ایجاد می کند. در این قسمت‌های برجسته، دو رنگ در کنار هم بافته می‌شوند که تنها زمانی آشکار می‌شوند که زاویه دید تغییر کند.


صندلی بامبو از Syunnosuke Sannomiya

صندلی بامبو از Syunnosuke Sannomiya

Syonosuke Sanomiya، فارغ‌التحصیل اخیر از دانشگاه هنر Musashino، این صندلی با قاب باریک را با استفاده از قدرت ذاتی بامبو طراحی کرد. طراح با مطالعه خواص طبیعی ساقه چوبی با رشد سریع، طول های نازکی از لبه بیرونی قوی بامبو را برش داد و دو بخش از این بخش ها را به هم چسباند و اجزای قاب محکم ساختار صندلی را ایجاد کرد.

این اجزای سبک وزن، در عین حفظ زیبایی ذاتی بامبو، به طور هوشمندانه ای توسط اتصالات رولپلاکی نازک به یکدیگر متصل می شوند. این صندلی به عنوان بخشی از نمایشگاه دانشجویی کلاس 2024 در Designtide توکیو به نمایش گذاشته شد.


پروژه تحقیقاتی SO-Colored توسط We+

پروژه تحقیقاتی SO-Colored توسط We+

استودیوی طراحی برجسته We+ در تحقیقات مداوم خود در مورد مواد، کاشی های رزینی رنگارنگ را با استفاده از پودر ریزجلبک ایجاد کرده است. این استودیو که مشتاق دور شدن از رنگ‌های مشتق‌شده مصنوعی بود، با آزمایشگاهی کار کرد که انواع مختلف جلبک‌ها را پرورش می‌داد.

اگرچه معمولاً با سبز همراه است، اما سایه های پر جنب و جوش دیگری از قرمز، زرد، نارنجی و آبی توسط جلبک ها ایجاد شده است. این رنگ ها نه تنها توسط گونه ها، بلکه بر اساس شرایط رشد نیز تعیین می شوند.

در این پروژه، طراحان قبل از ریختن کاشی های مستطیلی، سایه های مختلف پودر ریزجلبک را با رزین درخت خراب مخلوط کردند. تمام رنگ‌های کمی متفاوت، کاشی‌ها روی نیمکت‌ها و نیمکت‌های مدل اعمال شد.


فرش‌های تاتامی پیکسل بافت اثر Hana Mitsui

فرش‌های تاتامی پیکسل بافت اثر Hana Mitsui

در مواجهه با کاهش محبوبیت تاتامی در ژاپن، طراح پارچه هانا میتسویی توجه خود را به تکنیک سنتی تاتامی بافی Kakegawa-ori با استفاده از چمن ایگوسا معطوف کرد. او خاطرنشان می کند که ساختار بافت ساده این فناوری، الگوهای مربعی شبیه به پیکسل های دیجیتال را ایجاد می کند.

با استفاده از رنگ‌های مختلف چمن، میتسویی توانست نقاشی را که از طریق این زیبایی‌شناسی پیکسلی بیان می‌شود، تکرار کند. برای Designtide توکیو، او عمداً مونالیزا معروف را انتخاب کرد، به این امید که شمایل نگاری آن افراد زیادی را به سمت خود جذب کند و به نوبه خود امکانات معاصر پارچه سنتی اگوسا را ​​برجسته کند.


سریالی که در طول زمان توسط ریکو تاکاتا ساخته شده است

سریالی که در طول زمان توسط ریکو تاکاتا ساخته شده است

طراح جوان ریکو تاکاتا این سری مبلمان را با هدف جلب توجه به کاغذ واشی ساخته شده در منطقه مسکونی خود در استان فوکوی ارائه کرد. تاکاتا با استفاده از چند نمونه کاغذ ساخته شده توسط کارخانه اوسادا واشی، کاغذهای بافته شده را روی سطوح مبلمان اعمال کرد.

طراح جوهر سومی سیاه ژاپنی را روی بلوک‌های هندسی چوب اعمال کرد که سپس در کاغذ پیچیده شده و در نیمکت‌ها و میزهای کناری ساده مونتاژ شدند. چوب تیره از روی کاغذ نیمه شفاف خودنمایی می کند و در اولین برداشت، سطح خالدار دو رنگ مبلمان ظاهر سنگی به خود می گیرد.


قفسه های خطی نقطه ای طراحی شده توسط هیرواکی کاوانامی

قفسه های خطی نقطه ای طراحی شده توسط هیرواکی کاوانامی

هیرواکی کاوانامی با درک این موضوع که امروزه تعامل ما با محصولات اغلب از طریق تصویر انجام می‌شود تا تعامل فیزیکی، وظیفه خود را ارائه طراحی کرد که نمی‌توان تنها از طریق رسانه‌های بصری به طور موثر ارتباط برقرار کرد.

با این کار، او یک سیستم قفسه بندی ساده ساخته شده از یک توری به هم پیوسته از ورق های آلومینیومی به ضخامت سه میلی متر ارائه کرد که توسط یک پاراکورد نازک آبی محکم نگه داشته می شد.

در حالی که عملکرد شی بلافاصله برای بازدیدکنندگان واضح بود، طراحی به طور موثری محدودیت های عکاسی در ثبت جرم، بافت یا سایه های یک شی را برجسته کرد. در یک تصویر، فیزیکی بودن جسم ناپدید می‌شود و یک شکل مسطح و خطی «نقطه، خط و صفحه» روی صفحه باقی می‌ماند.


بازسازی سرامیکی Ocean Hue توسط Sae Honda

بازسازی سرامیکی Ocean Hue توسط Sae Honda

سای هوندا برای ایجاد لعاب روی این مجموعه ظروف سرامیکی از پوسته های خارپشت دریایی استفاده کرده است. هنگام شلیک، پوسته ها خاکستری حاوی مقادیر کمی منیزیم تولید می کنند که بافتی مات به لعاب می بخشد. گاهی اوقات ماسه ساحلی اضافه می شد که بر رنگ ها و بافت نهایی تأثیر می گذاشت.

هوندا به یک مشکل دو جانبه پاسخ می دهد: افزایش بیابان زایی بستر دریا به دلیل تغذیه همه چیزخوار موجودات علف خوار مانند خارپشت دریایی. از آنجایی که بستر علف های دریایی خالی شده است، جوجه تیغی های دریایی اغلب گوشت بی کیفیتی دارند و از نظر تجاری برای غذا مناسب نیستند.

به این ترتیب، جوجه تیغی های کمتری صید می شوند و جمعیت در حال افزایش است و از بین رفتن علف های دریایی را تشدید می کند. تلاش‌هایی برای از بین بردن خارپشت‌های دریایی انجام می‌شود و هوندا امیدوار است با این کیت پیشرفته، هدف بیشتری به این ماموریت بدهد.


شینکوکویو اثر کنشو میوشی

شینکوکویو اثر کنشو میوشی

کنشو میوشی در پشت تحقیقات مداوم خود در زمینه زیبایی شناسی حرکت در طراحی، دستگاه مینی شینکوکیو را در Designtide توکیو ارائه کرد. میوشی در حین تحصیل در رشته طراحی حرکتی برای دکترای خود در کالج سلطنتی هنر لندن، متوجه شد که تنفس ما تا چه حد تحت تأثیر عوامل حواس‌پرتی زندگی مدرن است. تکثیر دستگاه‌های مبتنی بر صفحه‌نمایش باعث می‌شود که انسان‌ها کمتر منظم و بیشتر با نفس‌های کم عمق تنفس کنند.

نمونه اولیه دستگاه Miyoshi رفتار تنفس سالم را تقلید می کند: قسمت بالایی کاسه ای شکل با بالا و پایین رفتن با سرعتی شبیه به تنفس آهسته و عمیق انسان “نفس می کشد”. او امیدوار است که این دستگاه ساده به عنوان یک کاتالیزور برای تشویق تنفس آرام تر، آگاه تر و جوان تر عمل کند.

Designtide Tokyo در سالن Nihonbashi Mitsui در توکیو از 27 نوامبر تا 1 دسامبر برگزار شد. راهنمای رویدادهای Dezeen را برای رویدادهای معماری و طراحی بیشتر در سراسر جهان بررسی کنید.

منبع

تحریریه مجله معماری و ساختمان آموس