شیر پروانه‌ای ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | کسری ساران

شیر پروانه ای برای قطع و وصل جریان سیال مورد استفاده قرار میگیرد . بدین صورت که می بایست به صورت ON/OFF کار کند که اجازه عبور کامل سیال را میدهد و یا مانعی برای عبور سیال می شود و نباید از این شیر برای تنظیم جریان استفاده نمود . منظور از تنظیم جریان این می باشد که نباید از شیر پروانه ای در حالت نیمه باز- بسته استفاده نمود ، زیرا در این حالت باعث خوردگی دیسک شیر پروانه ای و وقوع پدیده کاویتاسیون خواهد شد .

لاستیک شیر پروانه ای

قبل از خرید شیر پروانه ای شما باید به مسائل ذکر شده توجه کنید و اگر اطلاعات کافی ندارید، باید از یک تیم با تجربه کمک بگیرید. شایان ذکر است که برای استفاده در سیستم های کشاورزی و کم فشار، سفارش و خرید ولو پروانه ای، راهکار مقرون به صرفه و در عین حال مثمر ثمری تلقی می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که به علت آب بندی قابل توجه شیر پروانه ای پلیمری، خرید این محصول برای سیستم های آبیاری تحت فشار و پروژه های انتقال آب، گزینه کاربردی و راهبردی قلمداد می گردد. شیرهای ویفری به عنوان نمونه ای جدید از ولوهای صنعتی، جایگزین قابل توجهی برای سایر ولوهای صنعتی نظیر شیر توپی، ولو کشویی، شیر بشقابی و ولو سوزنی به حساب می آیند. به علاوه، در نوع متداول شیرهای پروانه‌ای، عملگر دستی معمولا در حالت فلنج‌دار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

  • از باترفلای ولو می توانید برای توقف، تنظیم یا راه اندازی سیالات پر فشار داغ یا سیلات کم فشار سرد استفاده کنید؛ این شیر صنعتی برای انتقال تمام سیالات مناسب است.
  • اين صفحه حول ميله‌ای در حدود ۹۰ درجه می‌گردد و باز و بسته کردن آن بصورت دستی بسیار ساده است؛ کافی است اهرم شیر پروانه‌ای را به اندازه 90 درجه حول محور بچرخانید، شیر به سادگی باز و بسته خواهد شد.
  • شیرهای پروانه ای لاگ ویفر نیز مانند شیرهای ویفری، فاقد فلنج هستند و صرفا در زمان نصب در خطوط لوله، بین دو فلنج قرار می گیرند.

1- روش تجربی این روش بیشتر مخصوص ساختمان ها و فضاهای کوچک و تیپ مناسب بوده و برای مراکز با مساحت بالا به هیچ وجه مورد قبول نمی باشد. 2- جداول از پیش تعریف شدهدر استانداردهای طراحی سیستم های اطفای حریق همچون NFPA و BS جداولی بر اساس مساحت و مشخصه های ساختمانی وجود دارند. البته این روش نیز دقیق نبوده و همنچون روش شماره یک تنها تخمینی کلی از سیستم ارایه می دهند. 3- محاسبات هیدرولیکی با نرم افزارهامحاسبات از طریق نرم افزارهای مهندسی دقیق ترین روش جهت محاسبات هیدرولیکی می باشد. نرم افزارهای متداول در این حوزه ٍ PDMS، Auto-Shrink و Elit می باشد.

در این ولو، عملگر متصل به سر شافت بوده و شافت نیز به دیسک متصل می باشد که با چرخش 90 درجه ای عملگر، دیسک ولو باز و بسته می شود. از ویژگی های این ولو می توان به سبکی وزن، کنترل آسان و افزایش سرعت جریان سیال در زمان کوتاه اشاره کرد. پرکاربردترین شیرآلات در ساختمان سازی، شیرهای پروانه ای می باشند.

شیر پروانه ای سرجوشی

همین مطلب باعث می شود از لحاظ قیمت هم معمولا مقرون به صرفه باشد. شیر پروانه ای یک شیر چرخشی چرخشی یک چهارم است که برای توقف، تنظیم و شروع جریان استفاده می شود. در Double Offset، دیسک از خط مرکزی شیر و همچنین از مرکز مرکزشیر پایین تر قرار دارد. شما می توانید این را در تصویر ببینید که در آن یک و دو نوشته شده است.

انواع شیر پروانه ای از نظر ساختار بدنه:

شیر پروانه‌ای ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | کسری ساران تحریریه مجله معماری و ساختمان آموس