مبانی نظری و پیشینه اختلال یادگیری | porseshneshan

این بخش از کتاب می تواند به عنوان دو واحد درسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد در درس اختلال یادگیری، به خصوص در زمینه اختلال یادگیری خواندن، استفاده شود. این بخش از کتاب میتواند به عنوان دو واحد درسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد در درس اختلال یادگیری، به خصوص در زمینه اختلال یادگیری خواندن، استفاده شود. بخش اول تحت عنوان مبانی نظری و عملی خواندن و اختلال یادگیری خواندن، شامل شش فصل است. کاند هرمن”، مشکلات بیماران نارساخوان در طول دهههای 1940 تا 1960 را با جزییات بیشتری بررسی کرد و یک تعریف سنتی از نارساخوانی ارایه داد که عبارت بود از: “نارساخوانی مشکلی است که با عوامل ارثی ارتباط دارد و اغلب علاوه بر مشکلاتی در زمینه خواندن با معضلاتی در دیگر حیطههای یادگیری (مانند یادگیری اعداد، موسیقی و غیره) نیز همراه میشود.

مبانی نظری اختلال نارساخوانی

کودک با یادگیری توانایی نوشتن در­می­یابد که می­تواند نیات خود را از راه دیگری چون نوشتن، و بدون حضور خود به اطلاع دیگران برساند. نوشتن متقاعد­کننده نوعی نوشتن است که در آن عقیده یا افکار نویسنده در مورد یک موضوع خاص به اطلاع مخاطبان (معلم، همسالان و …) رسانده می­شود (لینمن و رید، 2009). در نوشتن متقاعد­کننده نویسنده باید یک نقطه نظر خاص را در نظر گیرد و سعی کند خواننده را برای پذیرش همان دیدگاه متقاعد کند (نیپولد، لانگرگان، و فانینگ، 2005). دو راهبرد آموزشی که در نوشتن متقاعد­کننده مورد استفاده قرار می­گیرند، راهبردهای STOP (عناصر راهبرد برنامه ریزی) و DARE (عناصر انشای متقاعد کننده) می باشند (دلاپاز، 1997). عناصر این دو راهبرد در پیوست2 ارائه شده است. روشن است که آگاهانه یا ناآگاهانه مساله علل بروز ناتوانی های یادگیری را به فراموشی و بی توجهی می سپاریم بر حسب درک ما از ناتوانی یادگیری و نگرش اولیه حرفه ای ما (پزشکی ، روان شناسی ، تعلیم و تربیتی) نسبت به ناتوانی های یادگیری ممکن است ما به علل خاصی توجه پیدا کنیم تا آن که به رابطه ی علّی دشواری بپردازیم پیشینه تحقیق اختلال نارساخوانی .

یافته ها: بررسی مبانی نظری نشان می دهد، خواندن دارای یک هسته زبان شناختی است که رمزگشایی و معنادهی دو مؤلفه اصلی آن است لذا بازی درمانی برای اختلال خواندن باید بصورت هدفمند بر هسته زبان شناختی متمزکز شود، پژوهش های متعددی نشان از سودمندی و اثربخشی مداخلات در حوزه آ گاهی واج شناختی، معناشناسی و نحو و درک مطلب است. در نوشتار حاضر، مؤلفه های اصلی و فرعی هسته زبان شناختی تبین شده و علاوه بر آن نمونه هایی از بازی های پیشنهادی برای هر مورد ارایه شده است و در نهایت اصول و راهکارهایی برای مناسب سازی و بازطراحی و اجرای مداخلات بازی درمانی زبان شناختی برای اختلال خواندن ارایه شده است. فایل حاضر فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد، شامل پیشینه و مبانی نظری پژوهش مربوط به اختلال یادگیری میباشد که همراه با منبع نویسی درون متنی، توضیحات نظری کامل در مورد متغیر و رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب است.

مبانی نظری اختلال خواندن

فصل چهارم مبانی و مسائل مرتبط با عصب روان شناختی اختلال یادگیری خواندن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. اجرای مداخلات بازی درمانی زبان شناختی برای اختلال خواندن ارایه شده است. یکی از جنبه ها عمده و ضروری در هر پژوهش مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق است. انتخاب کلمه، زمان و مدل جمع یا مفرد مناسب، تطابق فعل و فاعل برای نوشتن یک متن خوب ضروری می­باشد. دستخط، توانایی نگارش فیزیکی علایم نوشتاری می­باشد، که برای هر نوع نوشتن و انشا ضروری است (هامیل و بارتل، 1381). شاید بتوان گفت که یکی از دلایل اختلال نوشتن در کودکان دیسگرافیای رشدی، مشکل در عملکرد حسی حرکتی دست باشد. اجبار در توجه به ضرورت­های فنی در طی نوشتن، نظیر چگونگی هجی­کردن یک واژه، ممکن است موجب شود نویسنده عقاید و طرح­هایی را که از قبل در ذهن دارد فراموش نماید. عنصر شناختی به توانایی تولید مطالب نوشتاری منطقی، منسجم، و دارای سلسله مراتب و توالی اشاره دارد.

در مورد علل ناتوانی در بیان نوشتاری نظرات مختلفی بیان شده است. دانلود فایل وورد مبانی و چارچوب نظری، در مورد اختلال یادگیری. در این راستا در این فصل ابتدا به بررسی مبانی نظری متغیرهای پژوهش پرداخته شد و سپس پیشینه تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوشتن می باشد که در قالب WORD – قابل ویرایش و در 35 صفحه تهیه و تنظیم شده است برای خرید و دانلود فایل به روی گزینه افزودن به سبد خرید کلیک نمایید. نظری انواع نارساخوانی,مبانی نظری نارساخوانی در کودکان,علل نارساخوانی,تعریف اختلال . سیستمهای اجتماعی، خانواده، مدرسه، رابطه معلم-دانشآموز، نگرش معلم، زبان معلم، برنامهها و مواد درسی از جمله عوامل محیطی در سببشناسی ناتواناییهایی یادگیری هستند (به نقل از شکوهی و پرند، 1385). علاوه بر این، برخی از محققین چهار دلیل عمده احتمالی آسیب ساختاری، برتری جانبی نابهنجار مغزی، تاخیر رشد داخلی و محرومیت حسی ناشی از محیط را برای اختلالهای یادگیری ذکر میکنند.

تحریریه مجله معماری و ساختمان آموس