سحابی چیست و چگونه شکل می گیرد؟ سایت علمی بیگ بنگ

میتوان ‌آن‌ها را براساس رفتارشان با نورمرئی به دو دسته‌ی دیگر تقسیم‌بندی کرد- “سحابی نشری” و “سحابی بازتابی”. در مقابل، سحابی بازتابی نور چشمگیری از خود منعکس نمیکند اما با این‌ وجود بخاطر نزدیکی با ستاره‌ها همچنان پرنور است. سحابی انکساری که ذرات غبار نور را منعکس نمی‌کنند، بلکه متواری می‌کنند. نور قرمز می‌تواند آسانتر از نور آبی از ابر غبار بگذرد، پس نور آبی بیشتر پراکنده می‌شود، این امر موجب آبی شدن آن ابر می‌شود. سحابي تاريک ابري از گرد و غبار و گاز است که گازش نور ميدان‌ه‌ا‌ي ستارگان يا سحابي‌هاي تابان پشت سرش را که از اين ابر مي‌گذرند، جذب مي‌کند.

آیا تعداد سیارات مشابه زمین بیشتر از تصورات پیشین است؟

سحابی گسیلشی یا نشری، که دارای خطوط گسیلشی هستند که از خود آنها تابیده می‌شود. دو گونه اصلی از این سحابی‌ها منطقه اچ۲ و سحابی‌های سیاره‌ای هستند. شايد از ديد ناظر زميني، اين پوسته گازي به شکل ساعت شني، حباب يا حلقه به نظر آيد.

  • اجازه می دهم از آدرس ایمیل من برای اعلان نظرات و پاسخ های جدید استفاده گردد (می توانید هر زمان كه بخواهید آنرا لغو کنید).
  • در ادامه اطلاعات بیشتری ارائه خواهدشد که بیشتر توضیح خواهدداد سحابی چیست و چگونه تشکیل می‌شود.
  • با این حال نام‌های مشهور در نجوم طی سال‌ها به سحابی‌ها هجوم آورده‌اند.
  • سحابی گسیلشی یا نشری، که دارای خطوط گسیلشی هستند که از خود آن ها تابیده می شود.

بنابراین درجه حرارت متناظر با چنین صدور نوری نمی‌تواند با درجه حرارت سطحی خورشید اختلاف فراوان داشته باشد و این درجه حرارت بایستی به چند هزار درجه برسد. نام “nebulae” از لاتین کلمه‌ی ابر آمده اما سحابی‌ها صرفاً ابرهای حجیمی از غبار، گاز هلیوم و هیدروژن، سحابی و پلاسما نیستند. آنها بیشتر خانه‌ی دوران کودکی ستارگان‌اند – منظور محل تولد ستارگان است.

سحابی چیست؟

مرحله‌ی سحابی پیش-سیاره‌نما تاجایی ادامه می‌یابد که دمای ستاره به کلوین برسد، که در این مرحله به اندازه‌ی کافی برای یونیزه کردن گازهای اطرافش گرم شده است. برآوردها نشان می دهند که در خارج از این کهکشان میلیون ها سحابی وجود دارد. سحابی هایی که در خارج از کهکشان راه شیری هستند، حداقل 150 هزار سال نوری از زمین فاصله دارند. اگر با تلسکوپ به آسمان نگاه کنیم، نقاط سیاه و سفید بسیاری را می بینیم. نقاط سیاه، سحابی سیاه و نقاط سفید، سحابی درخشان نامیده می شوند. در واقع سحابی ها از گرد و غبار، گاز و تعدادی ستاره تشکیل شده اند.

سحابی چیست و چگونه شکل می گیرد؟ سایت علمی بیگ بنگ

عبدالرحمان صوفی، “ابری کوچک” در بخشی از آسمان شب که امروزه می‌دانیم محل قرارگیری کهکشان آندرومدا است، مشاهده نمود. او همچنین اجرام سحابی دیگری مثل امیکرون بادبان و کولیندر ۳۹۹ را دسته‌بندی و مکتوب کرد. سحابی انکساری که ذرات غبار نور را منعکس نمی کنند، بلکه متواری می کنند. نور قرمز می تواند آسانتر از نور آبی از ابر غبار بگذرد، پس نور آبی بیشتر پراکنده می شود، این امر موجب آبی شدن آن ابر می شود.

آبادیس افزونه ای کاربردی برای مرورگرهای فایرفاکس و کروم، اپلیکیشن موبایل و همچنین ربات تلگرام دیکشنری و مترجم طراحی کرده است که میتوانید از لینک های بالا دانلود کنید. سحابی گسیلشی یا نشری، که دارای خطوط گسیلشی هستند که از خود آنها تابیده می شود. دو گونه اصلی از این سحابی ها منطقه اچ۲ و سحابی های سیاره ای هستند.

کرهٔ عظیمی از گازهای داغ است که چند صد برابر تمام سیاره‌های سامانهٔ خورشیدی جرم دارد. نور از تمام سطح سحابي صادر نمي‌شود بلکه از عده زيادي از لکه‌هاي کوچک روشن بر مي‌خيزد که مجموع کلي سطح آنها به سختي با يک بيليونيوم تمام سطح سحابي برابري مي‌کند. اين همان چيزي است که بايد از سحابيهايي انتظار داشته باشيم که از ستارگان متعارفي جدا جدا از يکديگر ساخته شده‌اند.

سیر تکامل علم نجوم چگونه بوده است؟

در حقیقت بین روند شکل گیری سحابی‌ها، نقش آن‌ها در شکل گیری ستاره‌ای و سیاره‌ای و تنوع آن‌ها، سحابی‌ها سوالات و کشف‌های بی پایان را برای بشریت فراهم کرده‌اند. سحابی ها اغلب در فضای بین ستاره ها که به عنوان محیط بین ستاره ای شناخته می شود، یافت می شوند. به طور متوسط، این منطقه تنها حاوی حدود یک اتم در هر سانتی متر مکعب است. با این حال، در مکان های خاصی چگالی می تواند به طور قابل توجهی بیشتر از این باشد – به اندازه ای بالا که از طریق تلسکوپ قابل مشاهده باشد. خیلی چیزهایی که زمانی سحابی نامیده می‌شدند، از نو طبقه‌بندی شده‌اند.