قفل دیجیتال چیست؟

قفل دیجیتال چیست؟

قفل دیجیتال (الکترونیکی یا هوشمند) یک راه حل پیشرفته و راحت برای خلاص شدن از شر قفل های قدیمی و مکانیکی و کلیدهای بزرگ است که می توانند از راه دور وارد و خارج شوند و درها را باز و بسته کنند. در گذشته از این عملکرد برای باز و بسته کردن درب خودرو استفاده می شد اما امروزه از این فناوری در مناطق تجاری و مسکونی برای افزایش ایمنی و راحتی کاربران استفاده می شود. تمامی قفل های درب دارای زبانه ای برای بستن درب هستند که برای نگه داشتن چارچوب در و حفظ ارتباط درب و چهارچوب استفاده می شود.

این لولاها با حرکت چرخشی کلید یا دستگیره در در چارچوب در حرکت کرده و باعث باز و بسته شدن در می شوند. پردازش دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این تفاوت که در این نوع قفل ها حرکت زبان به صورت دیجیتالی و با شناسایی رمز، کارت یا اثر انگشت انجام می شود. البته ابزارهایی مانند کلید مکانیکی برای باز کردن درب در مواقع اضطراری مانند دستگیره دیجیتالی که برق آن تمام می شود نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است. همه این موارد زمانی قابل اجرا هستند که دسته دیجیتال دارای مغز الکترونیکی باشد.

مزایای دستگیره های دیجیتال نسبت به قفل های مکانیکی

هر یک از روش های باز و بسته شدن قفل دارای مزایا و معایب بسیاری است که در اینجا به آنها اشاره می کنیم. قفل های مکانیکی و سنتی برای باز و بسته کردن در از کلید مکانیکی استفاده می کردند. این کار پس از قرار دادن کلید در داخل سیلندر قفل و قرار دادن شیارهای کلید در موقعیت مورد نظر در داخل سیلندر (پیچ و مهره در سیلندر قفل) انجام می شود. این کار مشکلات زیادی از جمله هزینه های ناشی از معیوب بودن کلیدها، مشکل حمل و نقل کلیدها و نگرانی از گم شدن یا جا گذاشتن آنها، امنیت بسیار پایین کلید به دلیل سهولت و در دسترس بودن فناوری های ساخت مشابه و … را به همراه دارد.

در قفل الکترونیکی با رمز، کارت یا اثر انگشت تمامی مشکلات ذکر شده برای همیشه ناپدید می شوند. این توابع دسترسی به راحتی توسط کاربران قابل تغییر هستند، در حالی که برای ساخت یا تعویض کلید مکانیکی باید از هزینه بالا و افراد ماهر استفاده کرد.

اکثر درها می توانند از ترکیب کلید دیجیتال و کلید مکانیکی استفاده کنند. کلید دیجیتال غیرفعال دارای قابلیت افزایش امنیت درب خروجی با ورود همزمان با کلید مکانیکی می باشد. در واقع باید گفت که به دلیل استفاده از قفل های سنتی مشکلاتی برای درب خروجی به وجود می آید که در بالا ذکر شد.

نمادهای کلیدهای دیجیتال

در خودروها می توان درها را از فاصله مشخص و محدودی باز و بسته کرد. در Digital Handle این کار بهتر و با امکانات بیشتری انجام می شود. بسیاری از مدل های دستگیره دیجیتال مانند یال و گیتمن را می توان از راه دور از طریق سیستم بلوتوث و اتصال به اینترنت کنترل کرد. کاربران می توانند در را در هر مکان و هر زمان باز و بسته کنند. این کار از طریق نرم افزار هوشمندی انجام می شود که می تواند به «دسته دیجیتال» گوشی هوشمند متصل شود. این نرم افزار دارای ویژگی های بسیاری مانند اطمینان از قفل بودن دستگیره دیجیتال، باز کردن درب در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی در صورت عدم حضور در محل مورد نظر و غیره می باشد.

اتصال بی سیم به دستگیره دیجیتال

یکی از ویژگی های اصلی قفل دیجیتال، اتصال بی سیم با آنها است. این نوع قفل ها معمولا با فناوری های بلوتوث و وای فای سازگار هستند. سیستم هایی مانند تلفن همراه، خانه هوشمند، ساعت هوشمند و غیره می توانند کنترل ورودی را برای ما آسان کنند. اتصال از طریق Wi-Fi برای کنترل از راه دور دسته هوشمند بسیار موثر است. این اجازه می دهد تا کارفرمایان از ورود و خروج کارکنان از راه دور بدون مراجعه به محل کار مطلع شوند.

همچنین در صورت دسترسی غیرمجاز پیام هشدار به گوشی آنها ارسال می شود. این ویژگی ها امنیت محل کار شما را در هنگام کنترل ورودی های ساختمان بسیار افزایش می دهد.

استفاده از کنترل از راه دور برای کنترل دستگیره دیجیتال

استفاده از کنترل از راه دور به یک منشی تلفنی در خارج از اتاق نشیمن اجازه می دهد تا از راه دور دسترسی مهمانان را فراهم کند و درب اتاق را باز و بسته کند.

سیستم قفل خودکار در دسته دیجیتال

یکی دیگر از ویژگی های مهم دستگیره دیجیتال که در تجارت بسیار موثر است، سیستم قفل خودکار است. به خصوص در محیط های اداری و تجاری پر رفت و آمد، کنترل بسته شدن درب ها مشکل و خسته کننده است. هنگامی که این ویژگی فعال می شود، دستگیره هوشمند بلافاصله پس از بسته شدن در قفل می شود و کارمندان بعدی می توانند با وارد کردن کارت دسترسی خود، در را دوباره باز کنند. در مناطق حساس امنیتی مانند آزمایشگاه ها بسیار موثر است.

پیشگامان صنعت دستگیره دیجیتال

اکنون که با ویژگی ها و مزایای این نوع قفل در محیط کار آشنا شدید، نگاهی به برخی از برندهای معروف دستگیره های هوشمند می اندازیم.

قفل دیجیتال Yale

برند Yale یکی از شناخته شده ترین نام ها در صنعت قفل است. از ویژگی های منحصر به فرد کنترل دیجیتال YAL می توان به ارائه انواع روش های دسترسی، مصرف بهینه انرژی، سیستم های امنیتی پیشرفته و اتصال به سیستم های امنیتی هوشمند اشاره کرد. Conexis و Nest X از مهم ترین مدل های هوشمند Yale هستند.

قفل کد با دسته دیجیتال

این نگهدارنده دیجیتال محصولاتی را روانه بازار کرده است که با کارت، رمز عبور و تلفن همراه قابل دسترسی است. تعداد زیاد کاربران و نظارت از راه دور توسط تلفن های همراه آن را به یک کلید خوب برای شرکت های بزرگ تبدیل می کند. نصب و راه اندازی آن بسیار آسان است و معرفی آن را به کارمندان خود آسان می کند.

قفل دیجیتال سامسونگ

این اولین بار نیست که نام برند کره ای سامسونگ را می شنوید. سامسونگ در حال حاضر طیف گسترده ای از گوشی های هوشمند و لوازم الکترونیکی را تولید می کند. با این حال، آنها در زمینه فناوری امنیتی و دستگیره های دیجیتال نیز فعال بوده اند و از این طریق نامی برای خود دست و پا کرده اند. که امروز به رقیب جدی برندهای بزرگی چون یاال تبدیل شده اند. زیبایی، راحتی و امنیت بالا از ویژگی های این دستگیره ایمنی کره ای است که آن را بسیار خاص کرده است.

دستگیره دیجیتال آگوست

دسترسی به این نوع دستگیره هوشمند از طریق بلوتوث و اتصال به اینترنت بی سیم امکان پذیر است. نصب آنها بسیار آسان است و این نوع قفل ها را می توان تقریباً به هر دربی اضافه کرد. از مزایای دستگیره دیجیتالی می توان به قفل خودکار و کنترل از راه دور توسط تلفن همراه اشاره کرد که آن را به انتخابی مناسب برای انواع مشاغل تبدیل می کند.