Cubeinside مسجد بیت الریان با آجر قرمز را در بنگلادش می سازد

Cubeinside مسجد بیت الریان با آجر قرمز را در بنگلادش می سازد

استودیوی معماری محلی Cubeinside یک مسجد با آجر قرمز را در بنگلادش تکمیل کرده است و از تزئینات سنتی به نفع اشکال هندسی «جاودانه» اجتناب می‌کند.

مسجد بیت الریان در نزدیکی رودخانه آریال خا در روستای مادریپور واقع شده است که در یک ساختمان آجری مستطیل شکل قرار دارد که با گنبد مرکزی و مناره هایی در هر چهار گوشه آن قرار دارد.

در حالی که ساختمان‌های مساجد معمولاً عناصری از نقوش سنتی اسلامی را در خود جای داده‌اند، Cubeinside مستقر در داکا به عمد یک ساختمان مینیمالیست ایجاد کرده است که امید است حس “قداست و صمیمیت” را ایجاد کند.

نمای بیرونی مسجد بیت الریان در بنگلادش توسط Cubeinside
Cubeinside یک مسجد در بنگلادش ایجاد کرد

Cubeinside توضیح داد: «این پروژه برای حضور عناصر نمادین سنتی مسجد مانند گنبد، مناره ها و طاق الزامات سختی داشت.

این استودیو افزود: «اسلام یک رویکرد نمادین یا پیشنهادی را به جای بازنمایی تحت اللفظی از هر نوعی توصیه می‌کند – این هندسه را به یکی از حیاتی‌ترین ابزار در نمادگرایی انتزاعی در طراحی مسجد تبدیل می‌کند.»

این استاندارد تحمیلی فرصتی برای تمرین انتزاع نمادهای سنتی در معماری مساجد از طریق مفهوم «نشانه‌شناسی انتزاعی» تلقی شد.

مردم خارج از مسجدی در بنگلادش توسط Cubeinside
مسجد بیت الریان از آجر قرمز ساخته شده است

مسجد بیت الریان بر روی پایه ای از مرمر تیره قرار دارد که با دیوارهای آجری کم ارتفاع و انبوهی از گیاهان احاطه شده است. پله‌ها به درگاهی منتهی می‌شوند که درون یک طاق آجری عمیق قرار گرفته است.

این طاق جز تنها جزئیات نمای بیرونی خالی است که از آجرهای محلی تشکیل شده است و سایر جزئیات آجر سوراخ‌دار و دهانه‌های باریک عمودی در هر گوشه مسجد برای تهویه است.

نمای بیرونی مسجد بیت الریان در بنگلادش توسط Cubeinside
پله‌ها به درگاهی منتهی می‌شوند که درون یک طاق آجری عمیق قرار دارد

این استودیو توضیح داد: “برای دستیابی به حس مادی بی انتها، از آجرها و سنگ های قرمز رنگ استفاده شد که ریشه های طولانی در میراث مساجد در بنگلادش دارد.”

رنگ قرمز تیره آجر تضاد خوبی با فضای سبز اطراف آن منطقه ایجاد می کند.

آجر سوراخ دار
برخی از سنگ تراشی سوراخ شده است

به محض ورود به مسجد، نمازخانه واحدی را می بینید که در زیر گنبد مرکزی مسجد قرار دارد که کمی بلند شده و پنجره سقفی هاله مانند را تشکیل می دهد.

نمای بیرونی آجری در معرض فضای داخلی قرار گرفته بود که با کف مرمری، سقف بتنی و محراب سنگی – طاقچه ای که نشان دهنده مکه است – تکمیل شده بود که توسط پنجره ای طولانی و باریک به دو نیم شده است.

بخش‌های بزرگ شیشه، بخش‌های سوراخ‌دار دیوار را می‌پوشاند و امکان تهویه طبیعی کنترل‌شده را فراهم می‌کند.

Cubeinside گفت: “گنبد در اینجا یک گنبد شناور است که نور روز را به داخل می دهد و تجربه وسعت آسمان را به شما می دهد.” “مسجد یک طبقه و بلند مرتبه از نظر کیفیت فضایی تجربه فوق العاده ای را در اختیار کاربران قرار می دهد.”

داخل یک عبادتگاه در بنگلادش
در زیر گنبد مرکزی مسجد یک نمازخانه وجود دارد

چهار مناره از هر گوشه مسجد بیت الریان برمی خیزد که توسط استودیو به عنوان “عناصر مجسمه ای که به سمت آسمان بلند می شوند” توصیف می شود.

در شمال، بنای آجری کوچکتر و مستقلی وجود دارد که جلوی آن رواقی است که دارای وضوخانه و سرویس های بهداشتی و اتاق هایی برای مؤذن و امام است.

کف مرمر داخل مسجد بیت الریان در بنگلادش طراحی شده توسط Cubeinside
سنگ مرمر کف را پوشانده است

در جاهای دیگر در بنگلادش، Studio Morphogenesis نیز اخیراً یک پیچ و تاب مدرن در معماری مسجد در مسجد Zibon Nissa در داکا ارائه کرده است که با استفاده از بتن سوراخ‌دار با رنگ صورتی به پایان رسیده است.

مساجد دیگری که در Dezeen به نمایش گذاشته شده اند عبارتند از: مسجدی در کویت که توسط استودیوی طراحی Babnimnim طراحی شده و دارای شکل مربع دایره ای است و مسجدی در مسقط که توسط Altqadum طراحی شده و دارای یک مناره مخروطی است.

عکاسی از آصف سلمان.

منبع

تحریریه مجله معماری و ساختمان آموس