مطالعات معماری ایران | amosarchitecture

فعالیت در کارگاه‌ها می‌تواند در دو بخش کلی سایت و دفتر باشد. برخی نیز به فعالیت طراحی می‌پردازند که این عده نیز باید ضمن داشتن آمادگی جهت انجام کارهای محاسباتی، از ریاضیات قوی، صبر و حوصله بسیار و قدرت تجزیه و تحلیل بالا برخوردار باشند . البته معماری سنتی مربوط به هر منطقه در سراسر دنیا همیشه نمادی از فرهنگ و آداب و رسوم موجود در آن منطقه است که به راحتی می توان با بررسی و تفحص در معماری سنتی منطقه ای، تمامی خصوصیات و ویژگی های جامعه، اخلاقی و زندگی آن ناحیه را متوجه شد. طراحان و معماران قدیمی در ایران، در معماری سنتی توجهی به نمای خارجی خانه ها نمی کردند و بیشتر تمرکزشان بر طراحی داخلی خانه ها بود. با توجه به سودآور بودن این عرصه و نیز وضعیت رو به رشد انواع ساخت و سازهای مسکونی، تجاری، فرهنگی و … در داخل و خارج از کشوربه نظر می رسد بازارکار نسبتا مناسبی پیش روی مهندسان معماری باشد.

مهندسی عمران یا معماری ؟

تمرکز دارد انجام می شود ضوابط و شرایط اولیه جهت طراحی و ساخت، کلیه مطالعات شهری و مدنی از حیث ضوابط شهری و.. که پس از انجام مطالعات و پژوهش و انجام فاز صفر معماری و تایید آن به فاز بعد می رسیم. مرحله بعد فاز یک معماری که همان طراحی اولیه معماری می باشد که به طور مفصل در آیتم های بعدی بیان خواهیم کرد.پس از این مرحله میرسیم به مرحله فاز دو معماری و تهیه دیتیل ها و نقشه های اجرایی معماری می باشد. برای انجام یک پروژه معماری مراحلی را باید به ترتیب طی کرد که قبل از شروع هر یک از مراحلِ طراحی معماری، باید مرحله پیش رو را به بهترین نحو و روش و بدون هیچ نقصی پشت سر گذاشت .کلیه پروژه های معماری جهت طراحی از سه بخش اصلی تشکیل می شوند. لازم به ذکر است که دروس‌ هنری‌ اهمیت‌ بیشتری‌ دارند و دروس‌ علمی‌ و فنی‌ در راستای‌ این دروس‌ هستند. مثلا معمار در طراحی‌ خانه‌ باید فضای‌ آرامش‌بخشی‌ را ایجاد کند تا باعث‌ اضطراب‌، خستگی‌ و دلتنگی‌ نگردد.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی معماری در داخل ایران چگونه است؟

اما مجله خبری معماری و ساختمان آموس‌های آزاد و علمی کاربردی با توجه به سابقه تحصیل داوطلبان بدون کنکور دانشجو قبول می‌کنند. بنابراین رشته مهندسی معماری بدون کنکور فقط در دانشگاه‌های آزاد و علمی کاربردی امکان‌پذیر است. یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان در مورد رشته مهندسی معماری در مورد هزینه‌های این رشته است. رشته مهندسی معماری چه هزینه‌هایی دارد؟ آیا این رشته یک رشته پر هزینه برای داوطلبان است؟ رشته مهندسی معماری یکی از رشته‌های پر هزینه گروه ریاضی است. متاسفانه داوطلبان هزینه‌های زیادی برای تهیه وسایل در این رشته دارند. اگر داوطلبان در دانشگاه‌های دولتی قبول شوند و هزینه‌ای برای شهریه پرداخت نکنند باز هم با هزینه‌های دیگری در طول تحصیل مواجه هستند.

http://barbarietehran.ir

یکی دیگر از مزایای مهم رشته مهندسی معماری، مدت زمان کم ورود به بازار کار این رشته است. داوطلبان پس از 4 سال از مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوند و با توجه به شرایط خود وارد بازار کار می‌شوند. رشته مهندسی معماری در اکثر دانشکده‌های فنی و مهندسی و دانشکده‌های هنری در کشور تدریس می‌شود. داوطلبان در رشته مهندسی معماری یاد می‌گیرند که چگونه محیط داخلی و خارجی یک خانه را با ایده‌های جذاب و جدید طراحی کنند. این رشته از رشته‌های گروه ریاضی و فیزیک محسوب می‌شود، اما جنبه‌های هنری این رشته بیشتر از مسائل فنی است.

  • یکی از نکات بسیار جالب و مورد توجه در معماری سنتی ایرانی، تمرکز بر عناصر خاک، باد و آفتاب است.
  • پس معمار کسی است که بتواند این ویژگی‌ها را از خود بروز دهد و آنها را در خدمت معماری ،طراحی دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان به کار گیرد.
  • فضای داخل معبد یا سلا به عنوان جا خزینه قرار می‌گرفت و معمولاً یک ردیف دیگر از ستون داشت.

درجه علمی پژوهشی دوفصلنامه مطالعات معماری ایران طی نامه شماره ۱۶۱۶۷۶ مورخ ۱۳۹۰/۰۸/۲۱ دبیرخانه کمیسیون نشریات علمی کشور،‌ وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری ابلاغ گردیده است. اگر بخواهیم برای تفهیم تفاوت عمران و معماری مثالی بزنیم میتوانیم بگوییم اگر انسانی را در نظر بگیرید که به اسکلت، گوشت، مو، ناخن نیاز دارد، این بخش اسکلت را میتوان به عمران نسبت داد و قسمت ظاهری آن مثل پوست و مو را به مهندس معمار مرتبط می دانیم. معماری ایران دارای دو نظام آموزشی است که یکی نظام آموزش سنتی معماری است و انتقال اطلاعات و مفاهیم بر عهده آن است و دیگری با پیدایش مدارس معماری در ایران و تحت عنوان نظام آموزشی آکادمیک و کلاسیک به وجود آمد.

معماری معاصر[ویرایش]

تحریریه مجله معماری و ساختمان آموس